Academic Year/course:
2017/18
272 - Degree in Journalism
25338 - Specialised Communication Projects: Corporate Communication
Syllabus Information
Academic Year:
2017/18
Subject:
25338 - Specialised Communication Projects: Corporate Communication
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
272 - Degree in Journalism
ECTS:
9.0
Year:
4
Semester:
Second Four-month period
Subject Type:
Compulsory
Module:
---
5.1. Methodological overview
See "Learning activities " and "Syllabus".
More information will be provided on the first day of class.
5.2. Learning tasks
- Theoretical lectures.
- Practical lectures.
- Individual work.
- Personal study.
- Assessment activities.
5.3. Syllabus
1.- What is a communication plan?
2.- What is a DIRCOM (Communications Director)?
3.- The importance of the department of communication.
4.- External communication
5.- Internal communication
6.- Corporate social responsibility
7- Crisis plans
8.- The message
9.- Public objectives and stakeholders
10.- Political communication plan
5.4. Course planning and calendar
See the academic calendar of the University of Zaragoza (http://academico.unizar.es/calendario-academico/calendario) and the website of the Faculty of Philosophy and Arts (Schedule of classes: https://fyl.unizar.es/horario-de-clases#overlay-context=horario-de-clases; Examination schedule: https://fyl.unizar.es/calendario-de-examenes#overlay-context=)
More information will be provided on the first day of class.
5.5. Bibliography and recommended resources
[BB: Bibliografía básica / BC: Bibliografía complementaria]
- [BB] Arroyo, Luis. Los cien errores en la comunicación de las organizaciones / Luis Arroyo, Magali Yus . - 4ª ed. Madrid : ESIC, [2011]
- [BB] Bielsa Tomás, Sonia. Participación en la definición de la identidad corporativa de Alcance, y diseño de su estrategia de comunicación [recurso electrónico] / Sonia Bielsa Tomás ; [director, Eduardo Manchado Pérez], 2008
- [BB] Capriotti, Paul. Planificación estratégica de la imagen corporativa / Paul Capriotti. Barcelona : Ariel, 1999
- [BB] Comunicación corporativa. Las relaciones con los medios de comunicación / Miguel Ángel Hernández Robledo, Agustín Macías Castillo (coords.). Salamanca : Publicaciones Universidad Pontificia, 2009
- [BB] Comunicación empresarial [recurso electronico] : plan estratégico como herramienta gerencial y nuevos retos del comunicador en las organizaciones / Daniel Fernando López Jiménez ... [et al.] ; editora, María Cristina Ocampo Villegas. [Libro electrónico]. - 2a. ed. Bogotá : Ecoe Ediciones : Universidad de la Sabana, 2011.
- [BB] Costa, Joan. Imagen global : evolución del diseño de identidad / Joan Costa Barcelona : CEAC, 1989
- [BB] Diccionario Lid comunicación y marketing : comunicación integral, marketing, publicidad, empresa, imagen corporativa, internet, marcas, investigación, medios, ventas, distribución / director de obra Antonio Caro y Marcelino Elosua . - 1ª ed. Barcelona: LID Editorial empresarial, 2004
- [BB] El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas : el porqué y el cómo de una profesión apasionante / [elaborado por la Asociación de Empresas Consultoras en Relaciones Públicas y Comunicación (ADECEC)] . - [1a. ed.]. Barcelona : Folio, 1997
- [BB] Estrategias y técnicas de comunicación : una visión integrada en el marketing / Inmaculada Rodríguez Ardura (coordinadora) . - 1ª reimp. 2011. Barcelona : Editorial UOC, 2011
- [BB] Galindo Rubio, Fernando. Comunicacion audiovisual corporativa : cómo audiovisualizar la identidad de las organizaciones / Fernando Galindo Rubio. Salamanca : Universidad Pontificia de Salamanca, Servicio de Publicaciones, 2004
- [BB] García Orosa, Berta. Gabinetes de comunicación on line : claves para generar información corporativa en la red / Berta García Orosa. Sevilla ; Zamora : Comunicación Social, 2009
- [BB] Garrido M., Francisco Javier. Comunicación estratégica / Francisco Javier Garrido M. . - 1a. ed. Madrid: Gestión 2000, 2004
- [BB] La comunicación de la responsabilidad social corporativa : memoria académica Curso 2004-2005 / editor, N. Villagra García . - [1a. ed.]. Madrid : Universidad Pontificia de Comillas, [2005]
- [BB] Lacasa Antonio, S.. Gestión de la comunicación empresarial / S. Lacasa Antonio Barcelona : Gestión 2000, 2004
- [BB] Manual de gestión de imagen y comunicación de la Universitat Jaume I. Castelló de la Plana : Servei de Comunicació i Publicacions, Universitat Jaume I, D.L. 2000
- [BB] Marín Calahorro, Francisco. Responsabilidad social corporativa y comunicación / Francisco Marín Calahorro. Madrid : Fragua, 2008
- [BB] Martín Martín, Fernando. Comunicación en empresas e instituciones : de la consultora a la dirección de comunicación / Fernando Martín Martín. Salamanca : Ediciones Universidad, 1995
- [BB] Matilla, Kathy. Modelos de planificacion estratégica en la teoría de las relaciones públicas / Kathy Matilla ; prólogo de Albert Sáez Casas. Barcelona : Editorial UOC, 2008
- [BB] Mediavilla Nieto, Gerardo. La comunicación corporativa en el deporte : cómo organizar y gestionar la imagen de una empresa, institución o evento deportivo / Gerardo Mediavilla. Madrid : Gymnos, D.L. 2001
- [BB] Sanz de la Tajada, Luis Ángel. Integración de la identidad y la imagen de la empresa : desarrollo conceptual y aplicación práctica / Luis Ángel Sanz de la Tajada. Madrid : ESIC, D.L. 1994
- [BB] Sanz González, Miguel Ángel. Identidad corporativa : claves de la comunicación empresarial / Miguel Ángel Sanz Gonzalez, María Ángeles González Lobo. Madrid : ESIC, 2005.
- [BB] Scolari, Carlos Alberto. Hipermediaciones : elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva / Carlos Scolari . - 1ª ed. Barcelona : Gedisa, 2008
- [BB] Sotelo Enríquez, Carlos. Introducción a la comunicación institucional / Carlos Sotelo Enríquez. Barcelona : Ariel, 2008
- [BB] Sunstein, Cass R. Rumorología : cómo se difunden las falsedades, por qué nos las creemos y qué se puede hacer contra ellas / Cass R. Sunstein ; prólogo de Irene Lozano ; traducción de Alfonso Barguñó Viana . - 1ª ed. [Barcelona] : Debate, 2010
- [BB] Villafañe, Justo. La buena reputación : Claves del valor intangible de las empresas / Justo Villafañe . - [1ª ed., 1ª reimpr.]. Madrid : Pirámide, 2008
- [BB] Villafañe, Justo. La gestión profesional de la imagen corporativa / Justo Villafañe . - [1a. ed.].Madrid : Pirámide, 1999
- [BB] Wilcox, Dennis L. Relaciones públicas : estrategias y tácticas / Dennis L. Wilcox, Glen T. Cameron, Jordi Xifra . - 10ª ed. Madrid : Pearson Educación, 2012
- [BB] Xifra, Jordi. Casos de relaciones públicas y comunicación corporativa / Jordi Xifra, Ferran Lalueza. Madrid : Pearson-Prentice Hall, [2009]